TEDAVİLER » KANAL TEDAVİSİ (ENDODONTİ)

KANAL TEDAVİSİ (ENDODONTİ)

Endodonti; Dişlerin kök kanallarının tedavisi ile ilgilenen diş hekimliği branşıdır.

Pulpa Nedir?

Dişlerin iç kısmında köklerinin sonuna kadar uzanan dişin canlılığını sağlayan damar, sinir ve bağ dokusundan oluşan pulpa adını verdiğimiz bir doku bulunmaktadır. Bu doku çürük, travma, fiziksel ve kimyasal etkenler sonucunda zarar görebilir ve tedavi edilmesi gerekebilir.

Kök Kanal Tedavisi Nedir?

Kök kanallarının pulpaları çıkarılır bu boşluk özel aletlerle şekillendirilir, bazı yıkama ajanlarıyla yıkandıktan sonra gutaperka adı verilen özel maddelerle doldurulur. Bu süreç genel olarak kök kanal tedavisi olarak adlandırılır. Dişin üzeri normal dolgularla yapılabildiği gibi fazla harap olmuş dişlere kron kaplama (porselen dişler) tedavileri de uygulanabilir. Hatta dişin ağız içerisinde görünen kısmı kalmamış olsa dahi kök içerisine çeşitli postlar (fiber, prefabrik vb.) yerleştirilerek sadece kök kalmış dişler dahi kurtarılabilir.

Neden Kanal Tedavisi yaptırmalıyım?

İltihaplı dişlerde ağrının görülmesi ile birlikte hastalar dişlerini kısa yoldan çektirmeyi düşünmekte, sonrasında köprü yada implant yaptırmayı düşünebilmektedirler. Fakat kanal tedavisi ile hastalar hem ağrılarından kurtulmakta hem de kendi dişlerini uzun süre kullanabilmektedirler. Ayrıca köprü ve implant tedavileri ile karşılaştırıldığında daha kısa sürede sonuç alınabilmektedir. Ağrının da etkisi ile hastalarımızın dişlerini çektirmemelerinin mutlaka bir endodontiste (kanal tedavisi uzmanı) görünmelerini tavsiye ediyoruz.

Dişimde pulpa hasarı olduğunu nasıl anlayabilirim?

Dişte pulpa hasarını gösteren belli başlı klinik belirtiler şunlardır:

- Aralıklı ve sürekli diş ağrıları
- Sıcak ve soğukta ağrı
- Dişe baskıda ağrı veya çiğneme sırasında ağrı olması
- Çevre diş eti dokusunda hassasiyet.

Tüm bu belirtilere rağmen dişlerde pulpa hasarı ağrısız olarak da meydana gelebilmektedir. Bu dişler diş hekiminde yapılan rutin muayeneler sırasında ortaya çıkmaktadır. Hastalarımıza hiçbir şikayeti olmasa dahi 6 ayda bir diş hekimlerini ziyaret etmelerini tavsiye ederiz.

Kanal Tedavisi Kaç seans Sürer?

Kanal tedavisi 1-2 seansta bitirilebilir. İltihap olmayan dişlerde tek seansta dahi yapılabilmektedir. Yalnızca iltihaplı dişlerin tedavisi sırasında seans sayısı artabilir.

Kanal Tedavisi Sırasında ve Sonrasında Ağrı Hisseder miyim?

Kanal tedavisine başlamadan önce dişlere anestezi uygulandığı için hastalar tedavi sırasında ağrı hissetmemektedir. Kanal tedavisi sonrasında nadir de olsa düşük şiddette ağrı oluşabilir. Kanal tedavisinin ardından birkaç gün boyunca dişe baskıda hafif hassasiyet oluşabilir. Bunlar kanal tedavisi sonrası görülebilen normal durumlardandır.

Tedaviden Sonra Birşey Yiyip İçebilir miyim?

Tedavi bittikten sonra hastalara genellikle uyuşukluk geçene kadar birşey yiyip içmemeleri tavsiye edilir. Çünkü hasta farketmeden dudak, yanak, dil gibi yumuşak dokuları ısırabilir ve anestezinin etkisiyle hissetmeyebilir. Kullanılan dolgu maddesinin türüne göre doktorunuz daha uzun süre de birşey yiyip içmemenizi tavsiye edebilir( örn: geçici dolguve amalgam için 2 saat)

Tedavi Sonrasında İlaç Kullanmam Gerekir mi?

Tedavi sonrası ilaç kullanımı gerekirse mutlaka doktorunuzun tavsiyelerine uymak gerekmektedir. Gelişigüzel ağrı kesici ve antibiyotik kullanımından kaçınınız.

Kanal tedavili dişi ne kadar süre kullanabilirim?

Kanal tedavisi dişin çekilmesini önlemek ve dişi ağız içerisinde daha fazla kullanmak için yapılır. Eğer uygun şartlarda yapılırsa diş ömür boyu dahi kullanılabilir. Ancak özellikle dirençli ve yaygın enfeksiyonlarda her zaman kesin başarı olmayabilir. Bu durumlarda kanal yenileme tedavileri düşünülebilir. Kanal yenileme tedavileri dahi yüksek başarı oranıyla yapılabilmektedir.